duminică, 19 august 2012

Despre Jo si logopedie


Pe Jo am cunoscut-o acum doua luni dupa ce am trecut prin dezamagirea imposibilitatii de a face logopedie intr-un centru de stat cu Raisa. Nu vreau sa comentez sistemul romanesc de recuperare care considera ca un copil cu afectiuni neurologice poate incepe logopedia numai dupa varsta de 3 ani, ci eu ma consider norocoasa ca am intalnit-o pe Jo, o tanara si frumoasa voluntara din Anglia care dupa terminarea studiilor de specialitate, a venit in Romania sa lucreze cu copiii cu nevoi speciale care se afla in grija Fundatiei Sfanta Paraschiva.
Voi sintetiza ceea ce am invatat din "lectiile" cu Jo in speranta ca voi fi de folos altor parinti de copii cu nevoi speciale si nu numai.
Cum putem stimula copilul care inca nu pronunta silabe ori cuvinte:

Exercitii pentru stimularea musculaturii faciale
(se fac de cateva ori pe zi, cate 2-3 minute)
  • Perierea buzelor si in jurul guritei cu obiecte cu texturi diferite, si anume, periute de dinti, jucarii si periute speciale pentru dentitie, varful din bumbac al betisorului de ureche, lingura;
  • Se stimuleaza zona adiacenta a buzelor prin apasari usoare cu degetul;
  • Se face un usor masaj al obrajilor prin miscari circulare;
  • Copilul trebuie incurajat sa zambeasca cat mai des;
  • Se apasa usor pe barbie in jos si se incurajeaza copilul sa inchida gurita;
  • Se folosesc cat mai des jucariile care se pot musca/mesteca sau jucariile care vibreaza. Iata un model de astfel de exercitiu:

(Edit)Un articol insotit de exemple video despre stimulare faciala si bucala puteti citi aici. Va recomand cu mare drag blogurile Ralucai, Fara sa stie, ingeri si Caiet pentru casa mea, ce contin numeroase informatii utile si exemple de exercitii ce pot fi facute de parintii cu copii cu nevoi speciale!
Incurajarea vorbirii si a limbajului
  • Dati copilului posibilitatea de a-si alege jucaria cu care doreste sa se joace - aratati-i doua jucarii diferite si incurajati-l verbal din plin, sa aleaga. Asteptati cu rabdare sa atinga jucaria pe care o doreste, iar cand face asta, spuneti-i "Tu ai ales! Bravo! Ne jucam cu jucaria aleasa de tine! etc";
  • Folositi un limbaj simplu in comunicarea cu copilul, cuvinte pe care el sa le inteleaga foarte bine;
  • Patrati rutina in programul zilnic si incercati sa folositi aceleasi cuvinte pentru activitatile zilnice;
  • Cantati si vorbiti cu copilul folosind o voce blanda care il ajuta sa isi dezvolte abilitatea/capacitatea de ascultare;
  • Jucati-va fata in fata cat mai mult posibil, si egaxerati mimica de fiecare data;
  • Imitati orice zgomot pe care il scoate copilul, incurajandu-l astfel sa isi foloseasca vocea;
  • Jucati-va alternativ cu copilul, spunandu-i al cui e randul sa se joace cu jucaria. (Exemplu: Noi ne jucam alternativ cu o minge senzoriala ca aceasta pe care rotim intre palme fiecare cateva secunde si spun "E randul lui mami, se joaca mami cu mingea" apoi "E randul Raisei, se joaca Raisa cu mingea");
  • Uitati-va impreuna pe carti, explicati-i desenele folosind un limbaj cat mai simplu si aratati-i cu degetul, de exemplu pomul, catelul, etc;
  • Pentru a incuraja capacitatea de concentrare si ascultare a copilului, asigurati-i cateva ore pe zi de liniste ( in care sa va asculte numai pe voi ) fara muzica sau TV;
  • Folositi cat mai des actiuni si gesturi insotite de explicatii ( de exemplu atunci cand ne despartim de cineva aratam copilului cum sa "faca pa" cu manuta, aratati si luati sticla sau biberonul in timp ce spuneti "apa/lapte" - asta il va incuraja sa faca asocieri intre obiectele pe care le vede/aude si actiuni/activitati.);
  • Utilizati o multime de zgomote diferite folosind jucarii care zornaie, care canta sau vorbesc pentru a-i dezvolta capacitatea de a asculta;
  • Comentati orice se intampla in jurul vostru;
  • Asteptati si urmariti tot ceea ce face copilul, oferiti-i timp pentru a initia comunicarea prin priviri, atingeri, miscari sau sunete;
  • Utilizati planse cu poze pentru a-l ajuta sa inteleaga obiectele. Spuneti-i numele obiectului din poza si aratati-o alaturi de obiectul real daca il aveti ( de exemplu, un clopotel, o minge, o papusa, etc )
  • Folositi obiecte de referinta pentru activitatile zilnice. Asta il va ajuta sa inteleaga ceea ce urmeaza sa se intample. Spre exemplu, inainte de masa, oferiti-i copilului sa tina in mana lingurita sa, inainte de baie, oferiti-i buretele, sau inainte de somn, plusul cu care doarme.  Dati-i obiectul si spuneti-i ce urmeaza sa se intample. Acest lucru il va ajuta sa faca asocieri intre obiecte si activitati. 
Cam asta este... 
(Edit)Recomand articolul scris de prietenul meu, Ciprian Cum sa il inveti pe copilul tau sa vorbeasca "un rezumat extras din cartea „How smart is your baby” – ”Cat de destept este bebelusul tau”- scrisa de Glenn Doman avand la baza peste 50 de ani de experienta cu copii cu leziuni cerebrale si copii normali din peste 100 de tari."
As fi foarte bucuroasa sa primesc completari la cele scrise. Asa ca, va rog sa imi lasati un comentariu iar eu voi edita postarea. 
Cu drag!  

0 comentarii::

Trimiteți un comentariu

Multumim pentru cuvintele, sfaturile si gandurile bune!